آموزش, اخبار آکادمی, راهکارههای پرورش کودک دوزبانه, مقالات

بهترین سن شروع دوزبانگی

بهترین سن شروع دوزبانگی

مطالعه‌ای که در اوایل سال 2018 در دانشگاه MIT و بر اساس یک آزمون آنلاین با 670 هزار شرکت‌کننده انجام شد، نشان داد که برای موفقیت در یادگیری یک زبان در حد گویندگان محلی، بهتر است تا سن ده­سالگی شروع کرد، چراکه بعدازاین سن توانایی فرد رو به کاهش می‌گذارد.

دنیجلا ترنکیک Denijela terenkik، استاد روان­شناسی زبان از دانشگاه نیویورک می‌گوید: مهم‌ترین موضوعی که باید درک کنیم، این است که هم‌زمان با افزایش سن بسیاری از چیزهای دیگر هم در ما دستخوش تغییر می‌شود. زندگی بچه‌ها کاملاً با افراد بزرگسال تفاوت دارد. پس وقتی مهارت‌های زبانی در کودکان و بزرگسالان را مقایسه می‌کنیم، درحقیقت هرگز در حال مقایسۀ دو مفهوم مشابه نیستیم.

طبق سخنان گفته‌شده نتیجه می‌گیریم هر چه سن زبان‌آموزی کمتر باشد، زبان‌آموز بهتر با آن ارتباط می‌گیرد، بهتر آن را صحبت می‌کند و به لهجۀ محلی بهتری مسلط می‌شود.

ذهن کودکان زیر هفت سال همانند اسفنج می‌ماند. همان‌طور که اسفنج را در آب می‌اندازیم و آب اطرافش را به خود جذب می‌کند، کودک نیز این‌گونه است، اگر در محیط غنی قرار گیرد، هر چیزی را از آن محیط به‌راحتی می‌گیرد. پس برای تربیت کودکان دوزبانه باید سنین طلایی زیر هفت سال را جدی بگیریم، چراکه این سنین سرنوشت ‌ساز قابل‌ برگشت نیست و هر آنچه را در کودکی روی فرزندانمان سرمایه‌گذاری کنیم، مداومت بیشتری در بزرگ‌سالی دارد.

کودکان زیر هفت سال خلاقیت بسیار بالایی دارند، ذهن آنان مثل لوحی سفید و پاک است و ما والدین با آگاهی می‌توانیم این لوح سفید و پاک را به بهترین شکل برنامه‌ریزی کنیم که در آینده از کاشتی که کرده‌ایم برداشت کنیم.

ذهن کودک مثل مزرعه‌ای پاک و بدون محصول است. باید بذر آگاهی، دانایی، تربیت صحیح را در این مزرعه بپاشیم تا در آینده بهترین محصول را برداشت کنیم.

 

برای دوزبانگی از طریق جذب از محیط سنین زیر هفت سال و نهایتاً تا 10سالگی بهترین سن است، ولی از ده-سالگی به بعد هم باز کودکان و نوجوانان و بزرگسالان می‌توانند با استفاده از قرارگرفتن در محیط و با کمک­گرفتن از زبان مادری خود، زبان دوم را یاد بگیرند، ولی هر چه زبان‌آموزی در سنین کمتر باشد، با فشار کمتر و راحت‌تر می‌توانند یاد بگیرند.

کودکان با واردشدن در سیستم خواندن و نوشتن، قوۀ تخیلشان کم‌رنگ می‌شود و چون یادگیری زبان و قوۀ تخیل باهم عجین شده‌اند، در سنین کمتر، بهتر و راحت‌تر با زبان دوم ارتباط می‌گیرند.

کودکان در سنین کمتر، از اشتباه­کردن ترسی ندارند و به همین علت با اشتباهات بیشتر و تمرینات بیشتر بهتر می‌آموزند و ترسی از مورد تمسخر دیگران قرارگرفتن ندارند، ولی بزرگسالان همیشه در ترس و نگرانی قرار دارند که مبادا کلمه یا جمله‌ای را اشتباه تلفظ کنند و دیگران عیبشان را بگیرند و همین باورهای محدودکننده باعث می‌شود از یادگیری زبان دوری کنند.

یکی از دلایلی که کودکان در سیستم دوزبانه شدن خیلی موفق‌تر عمل می‌کنند، این است که از تکراری دیدن صحنه‌های پکیج‌ها خسته نمی‌شوند و حتی عدۀ زیادی از آن‌ها از مجموعه‌های تکراری دیدن لذت می‌برند و تکرار بیشتر باعث می‌شود که بهتر و عمیق‌تر یاد بگیرند.

 

نویسنده: نسیم ابریشمی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید